Monday 10 June 2013

INFO : Al-aziziyah,libya kawasan terpanas di dunia

pernah dengar tempat paling panas..tempat paling panas dan pernah mencatat rekod dunia..'Azizi (keinggeris: / əzi ː zi ː ə /; Arab: العزيزية al-ʿ Aziziyyah / al-Aziziyah / al-ʿ azizi), kadang-kadang dieja El azizi, adalah bandar dan ibu kota daerah Jafar di Northwestern Libya, 41 kilometer (25 bt ) barat daya Tripoli. Sebelum tahun 2001, ia adalah Daerah 'azizi dan modal. 'Azizi merupakan pusat perdagangan utama di Sahel Jeffare Plateau, berada di laluan perdagangan dari pantai ke kawasan Pergunungan Nafusa dan kawasan Fezzan di selatan. Pada tahun 2004, penduduk bandar telah dianggarkan lebih 280,000.


Pada 13 September 1922, suhu yang tinggi 57.8 ° C (136 ° F) telah direkodkan dalam 'Aziziya. Ini telah lama dianggap suhu tertinggi yang pernah diukur di bumi.
Walau bagaimanapun, membaca yang kontroversi:
Stesen cuaca pertama kali dalam 'bandar Aziziya, tetapi pada tahun 1919 ia telah dipindahkan ke sebuah kubu puncak bukit, di mana stesen cuaca telah ditubuhkan pada landasan hitam, yang akan diserap lebih banyak cahaya matahari dan membuat udara di sana buatan panas, menjelaskan tempoh bacaan yang sangat panas di sana 1919-1928.
Tidak lama sebelum membaca rekod pada 13 September 1922, biasa termometer maksimum stesen cuaca telah rosak, dan digantikan dengan tidak ditentukur biasa termometer maksimum-minimum seperti yang sering digunakan dalam rumah hijau.
Pada 11 September 1922, penjaga rekod biasa telah digantikan oleh seorang pemerhati yang tidak berpengalaman, yang tidak terlatih dalam penggunaan termometer dan log rekod. Ini dikenali oleh perubahan dalam tulisan tangan pada lembaran log, dan dengan suhu yang tinggi dan rendah yang dicatatkan di ruangan yang salah. Termometer yang digunakan gelongsor silinder berwarna untuk merekodkan suhu maksimum dan minimum, dan silinder ini adalah kira-kira 7 hingga 8 darjah Celsius lama pada skala termometer. The WMO kini percaya bahawa pemerhati yang tidak berpengalaman telah membaca dari akhir salah silinder suhu tinggi di dalam termometer, mendapat bacaan yang 7 hingga 8 darjah terlalu tinggi.
Pada 13 September 2012, Pertubuhan Kajicuaca Sedunia mengumumkan bahawa Suruhanjaya WMO daripada Klimatologi Dunia Arkib Cuaca Ekstrem dan cuaca telah menemui rekod tidak sah. Rekod dunia untuk suhu paling hangat kini 56.7 ° C (134 ° F) yang dirakam pada 10 Julai 1913 di Greenland Ranch di Death Valley, California di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment