Monday 10 June 2013

GEMPAK : Nama Tempat Watak Superhero

Batman (Kurdi: Êlih) adalah sebuah bandar di Wilayah Anatolia tenggara Turki dan ibu Batman Province. Ia terletak di dataran tinggi, 540 meter di atas paras laut, berhampiran pertemuan Sungai Batman dan Tigris. 




The bati medan minyak Raman, yang merupakan lapangan minyak terbesar di Turki, terletak di luar bandar. Batman mempunyai lapangan terbang tempatan dan pengkalan udara tentera, yang telah digunakan untuk transit kapal terbang serta helikopter di beberapa operasi mencari dan menyelamat Perang Teluk.Sehingga tahun 1950-an, Batman adalah sebuah kampung yang dipanggil Iluh dengan jumlah penduduk kira-kira 3,000. Walau bagaimanapun, medan minyak yang ditemui di sekitar dalam tahun 1940-an yang mengakibatkan pembangunan yang pesat di kawasan ini dan kemasukan tenaga kerja dari bahagian-bahagian lain di Turki. Pada tahun 1957, kampung ini dinamakan semula ke Batman, selepas senama sungai, menerima status bandar dan menjadi pusat daerah. Sepanjang 50 tahun yang akan datang, Batman telah dibina semula dari satu tingkat kepada bangunan berbilang tingkat dan penduduknya meningkat 100 kali ganda. A 511 km (318 batu) km saluran paip minyak lama telah dibawa pada tahun 1967 dari Batman ke bandar pelabuhan Dörtyol berhampiran titik timur pantai Mediterranean untuk mengangkut minyak mentah dari penapisan Batman. Pada tahun 1990, bandar ini menjadi modal Batman Province.
Selain daripada minyak, yang setakat komoditi yang dominan di rantau ini, Batman menghasilkan minuman, makanan diproses, bahan kimia, perabot, kasut, jentera dan kelengkapan pengangkutan. Universiti A telah ditubuhkan di sini pada tahun 2007 dan menjadi sebahagian daripada Erasmus asing program pertukaran pelajar.

No comments:

Post a Comment