Sunday 16 June 2013

sejarah bola sepak #info


Bola sepak adalah salah satu sukan yang paling popular di dunia. Ia mempunyai sejarah yang jelas dan menarik dalam dunia sukan. Bukti awal bola sepak yang dimainkan sebagai sukan di China semasa ke-2 dan ke-3 abad SM. Di China, ia adalah semasa Dinasti Han bahawa orang bermain bola kulit dengan menendang ke dalam jaring kecil. Fakta-fakta yang direkodkan juga menyokong fakta bahawa orang-orang Rom dan Yunani yang menggunakan bola untuk bermain dan bersenang-senang. Beberapa fakta menunjukkan Kyoto di Jepun di mana menendang bola adalah sukan yang popular.

Ada yang mengatakan bahawa pertumbuhan awal bola sepak moden bermula di England. Beberapa fakta lucu pernah menyatakan bahawa bola pertama yang digunakan adalah ketua beberapa penjahat Denmark. Dikatakan bahawa semasa zaman pertengahan, bentuk lama bola sepak digunakan untuk membenarkan banyak amalan buruk seperti menendang, menumbuk dan menggigit. Tujuan utama adalah untuk membawa bola ke tempat sasaran.  Kadang-kadang persaingan sengit meningkat dan ramai menjadi begitu liar dan terdapat kejadian yang kerap berlakunya  keganasan semasa permainan.

King Edward III mengharamkan bola sepak di 1365 kerana kejadian yang semakin meningkat keganasan dan kepuasan tentera di sukan itu. Pada tahun 1424, King James I dari Scotland juga mengisytiharkan di Parlimen-"Na man play at the Fute-ball" (Tidak ada manusia yang boleh bermain bola sepak)


                         

Bila dan di mana sebenarnya tidak bola sepak permulaan adalah satu soalan yang tidak mempunyai jawapan yang tepat untuk itu. Anda boleh mengatakan bahawa permainan ini popular telah dimainkan selama lebih daripada tiga ribu tahun. Hari kelahiran bola sepak moden diadakan di Britain. Ia juga dikenali sebagai persatuan bola sepak , Scotland dan England sebagai pengasas permainan sistematik bola sepak.

                           

fakta ada mengatakan bola sepak diilhamkan daripada kepala seorang penyamun yang di penggal di denmark,kemudian kepala itu disepak oleh orang ramai suatu ketika dahulu.berikutan itulah saiz bola sepak sebesar kepala manusia dewasa

No comments:

Post a Comment