Monday 10 June 2013

GEMPAK : HEMBUSAN NAFAS TERAKHIR THOMAS EDISON DISIMPAN!!

ketika nafas terakhir thomas edison,Hendry Ford #pencipta kereta ford# telah mengambil nafas terakhirnya dan disimpan di dalam botol

 Henry Ford dianggap Thomas Edison wira peribadi beliau dan rakan. Adakah kekaguman beliau untuk Edison mencetuskan Ford diakui aneh untuk meminta menangkap pengeluaran nafas terakhir Edison apabila pencipta besar meninggal dunia pada 3:24 pada 18 Okt 1931?


Mengakui kepentingan Ford dalam penjelmaan semula, satu sumber mendakwa bahawa "Henry Ford percaya bahawa jiwa manusia keluar badan dengan nafas terakhir. Ford entah bagaimana yakin anak Thomas Edison untuk duduk di sisi pencipta mati itu, tepuk tabung uji ke mulutnya, kemudian palam dengan gabus. Mungkin niat Ford adalah mulia, dan dia dijangka saintis masa depan untuk menyusun semula Edison daripada aether itu. "

Kisah sebenar sebenarnya adalah lebih biasa-tetapi lebih memilukan dan sarat dengan makna. Akhirnya, ia bukan tentang beberapa menangkap pelik daripada "nafas mati" tetapi, sebaliknya, mengenai proses yang sangat biasa memorializing wira mati. Tiub ujian tertutup, dikeluarkan dari bilik di mana Thomas Edison meninggal dunia, telah ditawarkan kepada rakan baiknya, Henry Ford, sebagai simbol kehidupan Edison dan nafas.


Bukti pertama tabung uji muncul dalam Mei 1951 inventori beratus-ratus barang-barang peribadi dan sejarah dipindahkan ke Muzium Henry Ford daripada kediaman Lane Fair Henry Ford selepas kematian isterinya Clara beliau pada September 1950. Antara barangan adalah "kes kaca yang mengandungi topi, kasut Encik Thomas Edison, dan tabung uji terkedap yang mengandungi (?)."

Tiada lagi telah mendengar tentang tabung uji sehingga 1978, apabila ia ditemui dalam tiub kadbod mel bersama-sama dengan topi dan kasut di bawah salah satu daripada kes-kes yang dipamerkan di pameran yang bertajuk "Henry Ford-A Sejarah peribadi," yang telah dipasang di Muzium Henry Ford pada tahun 1953. Sesetengah orang, tetapi tidak semua, kakitangan muzium yang terlibat ingat nota terikat dengan tiub kadbod menyatakan, "Ini adalah tabung uji yang anda minta dari bilik tidur ayah saya." Tiada nota itu telah ditemui dalam arkib muzium. Namun, tabung uji dan kadbod tiub mailing pergi paparan dengan label berikut:

Nafas Terakhir Edison?
Ia adalah dikatakan bahawa Henry Ford bertanya anak Thomas A. Edison, Charles, untuk mengumpul nafas hembusan dari paru-paru wira mati Ford dan rakan. Tiub ujian ditemui di rumah Lane Fair Ford, bersama-sama dengan topi dan kasut Edison, selepas kematian Clara Ford pada tahun 1950.

Pada akhir 1980-an, muzium memperoleh salinan surat dari Charles A. Edison, anak pencipta, untuk menonjol kebangsaan radio pengulas Walter Winchell. Tempat di mana asal tidak diketahui. Bertarikh 27 Jun 1953, surat itu berbunyi:

Semasa penyakit terakhir Encik Edison terdapat rak daripada lapan tabung uji kosong dekat dengan kesukaan beliau. Mereka adalah dari bangku kerjanya dalam Bilik Kimia di Makmal di West Orange. Walaupun dia adalah terutamanya diingati untuk kerja-kerja dalam bidang elektrik, cinta sebenar beliau kimia. Ia tidak pelik, tetapi simbolik, bahawa mereka tiub ujian adalah rapat dengan beliau di akhir. Sejurus selepas pemergian beliau saya bertanya Dr S. Hubert Howe, doktor yang merawat beliau, untuk mengelak mereka dengan parafin. Dia lakukan. Kemudian saya telah memberikan salah seorang daripada mereka kepada Encik Ford.

Adakah cincin ini adegan ranjang benar? Gambar-gambar bilik tidur Edison di estet Glenmont beliau menunjukkan meja kecil di kedua-dua belah katil dan meja yang dipenuhi dengan tanda mata dan gambar. Edison telah, sesungguhnya, dihargai kerjanya dengan kimia sejak mudanya. Hubert S. Howe adalah doktor Edison semasa hari-hari terakhir dan Charles Edison telah membuat semua persiapan selepas kematian bapanya. Berikutan tradisi, James Earle Fraser, seorang rakan keluarga dan pemahat diperhatikan, malah dibenarkan untuk membuat topeng kematian plaster dan membuang tangan Edison.
Ia seolah-olah tidak daripada watak untuk Charles telah meminta mereka tabung uji dimeterai sebagai peringatan. Sama Charles Henry Ford tidak diketahui telah dirujuk kepada tabung uji sebagai seorang lelaki besar itu "nafas terakhir." Itu perhiasan ditinggalkan kepada orang lain.

Sebagai Harvey Rachlin telah ditulis dalam buku Tulang Lucy beliau, Batu Suci, dan Otak Einstein, "artifak sejarah membuat fizikal yang nyata impian dan idea, perbuatan-perbuatan besar dan peristiwa, sejarah manusia. Mereka melambangkan kejayaan gemilang usaha manusia, yang menghina kekalahan dan hanya kira-kira segala-galanya di antara. Kaya dengan legenda, artifak menjalin satu hubungan mendalam dengan masa lalu. "

Atau, sebagai pelawat wanita memberitahu Wall Street Journal pada tahun 2003 selepas melihat tabung uji yang dipamerkan, "Ia menghubungkan saya kepada kehidupan Edison. Ia membuatkan saya sedar bahawa dia adalah orang yang masih hidup yang menghembuskan nafas. "

No comments:

Post a Comment